مقایسه سوناتا | SONATA هیبریدی ۲۰۱۶ در ایران با نسخه استاندارش

بنابر نوشتار عصر خودرو :

تقریبا حدود یک سالی هست که خودروی «تویوتا کمری» هیبریدی وارد بازار خودروی کشورمان شده است و برای خود فرمانروایی می کند ولی در حال حاضر شاهد یک رقیب سرسخت برای این خودرو شده ایم رقیبی به نام «سوناتا هیوندا» هیبریدی .

در واقع یک خودروی کره ای به میان آمده است تا یک رقیب برای ژاپنی ها باشد .

آن گونه که عصر خودرو گزارش نموده است و ایران جیب آن را نقل کرده است :

ظاهر و چهره خودروی «هیوندا سوناتا» هیبریدی را قبلا در نسخه «سوناتا YF» دیده بودیم در واقع باید گفت که این خودرو یک خودروی جدید نیست که ما مشتاق دیدن ظاهر آن باشیم .

خودروی «سوناتا YF» که همان نسل ۶ام این مدل است ظاهری تقریبا زشت داشته است و در چهره آن ناهماهنگی به چشم می خورد .

اما خوشبختانه در نسل هفتم «سوناتا LF» هیوندای ظاهر کلی خودرو را تغییر نداده و تنها جزئیاتش را دستکاری کرده است. در زیر تفاوت «سوناتا» هیبریدی با نسخه استانداردش را مشاهده می‌کنید.

سوناتا هیبریدی مجهز به جلوپنجره جدید محصولات هیوندای است. این جلوپنجره دارای دریچه‌ها یا اصطلاحا شاترهایی است که در سرعت‌های بالا بصورت خودکار بسته می‌شوند تا مقاومت هوا کاهش یابد.همچنین در سوناتا هیبریدی دیگر مه‌شکن جلو وجود ندارد.

قسمت انتهایی سوناتا هیبریدی نیز به راحتی از سوناتاهای معمولی قابل تشخیص است؛ کافی است به حذف خروجی دوبل اگزوز، اضافه‌شدن اسپویلر کوچک در انتهای صندوق، تغییر سپر عقب و همچنین تغییر چراغ‌ها در سوناتا هیبریدی دقت کنیم.

 در بازار ایالات متحده، سوناتا هیبریدی دو تیپ دارد؛ یکی Limited  و دیگری SE . همانطور که مشاهده می‌کنید در تیپ لیمیتد دیگر خبری از شاترهای جلوپنجره نیست.

مهم‌ترین ویژگی جدیدی که به نسل تازه سوناتا هیبریدی اضافه شده، آمدن نسخه پلاگین هیبریدی آن (Sonata Plug-in Hybrid) است که با برقی شهری شارژ می‌شود؛ پیمایش سوناتا پلاگین هیبریدی درحالت الکتریکی ۴۳ کیلومتر و در حالت هیبریدی (ترکیبی) نیز حدود ۹۷۰ کیلومتر است. اما از آنجایی که سوناتا پلاگین به ایران نمی‌آید پس بیشتر از این وارد جزئیاتش نمی‌شویم!

مدل هیبریدی سوناتا این‌بار نه از طریق نمایندگی آسان موتور بلکه از طریق شرکت پاکرو سبز قشم به ایران رسیده است؛ شرکتی که با عضویت چهار گروه بزرگ تجاری از جمله سرمایه‌گذاری غدیر، شهرداری تهران، هواپیمایی ماهان و بازرگانی هورتاش ثبت شده است. پاکرو در میان واردکنندگان بزرگ کشور شاید نام مشهوری نباشد ولی پاکرو یکی از معدود نمایندگی‌هایی است که خودروهایش را بدون واسطه و به صورت مستقیم از کشور تولیدکننده به ایران می‌آورد.

پاکرو نامش را با آوردن تاکسی‌های هیبریدی به سر زبان‌ها انداخت. پاکرو همان شرکتی است که در اواسط تابستان امسال ۲۰۰ دستگاه هیوندای اکسنت هیبریدی را (تحت برند پاکرو تاکسی) تحویل تاکسیرانی تهران داد؛ آمدن این هیبریدی‌ها به ناوگان تاکسیرانی می‌تواند سرآغازی بر از رده‌خارج کردن بیش از ۱۷ هزار تاکسی فرسوده در پایتخت باشد. پاکرو علاوه‌بر تاکسی‌های هیبریدی هیوندای، مجری انحصاری برای واردات تاکسی‌های تویوتا کمری هیبریدی است.

شرکت پاکرو کارش را از بهمن ۱۳۹۴ رسما آغاز کرد. البته این شرکت در سال ۱۳۹۳ نیز حدود ۳۵۰۰ هیبریدی را در ایران ثبت سفارش کرده بود ولی بدلیل مشکلاتی (!) تنها ۷۰۰ دستگاه از آن را به گمرک رساند؛ از این ۷۰۰ دستگاه، ۲۰۰ هیبریدی وارد ایران و امسال تحویل تاکسیرانی شد ولی ۵۰۰ خودروی دیگر در خارج از ایران فروخته شدند. پاکرو همچنین در فروردین‌ماه امسال نخستین تاکسی هیبریدی را تحویل فرودگاه امام داد ولی ناوگان هیبریدی‌های این شرکت از ۱۷ مهرماه کارش را در فرودگاه امام آغاز کرد. پاکرو درصدد است تا علاوه‌بر تهران در شهرهای تبریز، اصفهان، مشهد، قشم و کیش نیز فعالیت کند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید