علت پوست پوست شدن بلبرینگ در مراحل اولیه کارکرد

در پاره ای موارد ما شاهد پوسته پوسته شدن و یا ایجاد شدن حفره هایی در حلقه داخلی «بلبرینگ» شیار عمیق آن هم در همان مراحل نخستین کارکردش می شویم که این موضوع هم همانند سایر موضوعاتی که بنابر دلایلی اتفاق می افتد به دلایل چندی به وقوع می پیوندد . ما در ذیل می خواهیم آن دلایلی را که سبب بروز چنین مشکلی در «بلبرینگ» می گردد را ذکر نماییم :

_ در هنگام نصب نمودن حلقه برینگ آن را اشتباها نصب کرده باشند و کج شده باشد

_ شکل شافت و یا شکل محفظه دقیق نباشد

_ در زمان نصب ممکن است در روی شیار غلتک ترک ایجاد شود و یا اینکه زنگ بزند و یا اینکه دندانه شود و یا بشکند

_ کاهش لقی داخلی نسبت به مقدار معین شده در حین چرخش برینگ.

به طور طبیعی این گونه می باشد که زمانی اشیا را به صورت غلتیدن حرکت دهیم کار آسان تر از زمانی می باشد که اشیا را بکشیم و به همین دلیل است که نحوه عملکرد قطعه «بلبرینگ» خودرو آسان و راحت می باشد .

اگر طراحی خودرو به گونه ای بود که به جای چرخ از چیزی همانند چوب های اسکی استفاده گشته بود و با آن وسیله شبیه به اسکی قصد حرکت دادن خودرو را داشتیم مسلما بر اساس قانون اصطکاک کار مشکل می شد .

اما درصورتی که امکان غلت دادن دو جسم بر روی یکدیگر وجود داشته باشد، نیروی اصطکاک بین آنها تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

چرخ اتومبیل ها خود می توانند «بلبرینگ» های بزرگی محسوب شوند.

بلبرینگ های ساده، مانند آنچه در چرخ های کفش اسکیت وجود دارد، به کمک گوی یا غلتک های فلزی صیقلی و البته سطح تماس صاف و اندکی که گوی یا غلتک ها بر روی هم بلغزند، اصطکاک را کاهش می دهند. این غلتک ها بار را تحمل کرده و باعث می شوند که وسایل مختلف از جمله چرخ ها به راحتی بچرخند.

انواع بلبرینگ ها

انواع گوناگونی از بلبرینگ ها وجود دارد که هرکدام برای اهداف مختلفی به کار گرفته می شوند. آنها شامل بلبرینگ های ساچمه ای، غلتکی، رانشی ساچمه ای، رانشی غلتکی و غلتکی نوک تیز.

بلبرینگ های ساچمه ای

بلبرینگ های ساچمه ای به احتمال زیاد شایع ترین نوع بلبرینگ ها هستند. این نوع از بلبرینگ ها در اکثر وسایل از کفش های اسکیت معمولی گرفته تا هارد درایو ها دیده می شوند. آنها می توانند هم بارهای چرخشی و هم بارهای رانشی را تحمل کنند و معمولا در مواقعی کاربرد دارند که بار مربوطه نسبتا کوچک باشد.

در یک بلبرینگ ساچمه ای بار از شیار بیرونی به ساچمه و از ساچمه با شیار درونی منتقل می شود. از آنجا که شکل ساچمه ها کروی است سطح تماس آن با شیارهای داخلی و بیرونی بسیار کم بوده و به شکل یک نقطه است که به آن اجازه می دهد به راحتی بچرخد. اما این بدان معنی است که کل بار نیز تنها به ناحیه کوچکی وارد می شود لذا در صورت افزایش بارT شکل ساچمه ها تغییر کرده و در مواقعی له می شوند.

بلبرینگ های غلتکی

از بلبرینگ های غلتکی در کاربردهایی چون تسمه های زنجیری که می بایست بارهای حجیم چرخشی را تحمل کنند، استفاده می شود. در این بلبرینگ غلتک ها استوانه ای شکل هستند لذا سطح تماس آنها با شیارهای بیرونی و داخلی نقطه ای نبوده بلکه به شکل خط می باشند. این خاصیت باعث می شود که بار مربوطه روی فضای بیشتری پخش شود که به بلبرینگ های غلتکی این امکان را می دهد تا نسبت به بلبرینگ های ساچمه ای بار بیشتری را تحمل کنند. در هر صورت این نوع از بلبرینگ ها نیز برای حمل مقادیر زیاد بارهای رانشی طراحی نشده اند. گونه خاصی از این نوع بلبرینگ ها که به آنها بلبرینگ های سوزنی هم می گویند، از استوانه های با قطر بسیار کم ساخته می شوند. به همین خاطر این نوع بلبرینگ می توانند در فضاهای تنگ و متراکم نیز کاربرد داشته باشند

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید